Mazury Zachodnie
KANAŁ ELBLĄSKI.
Statkiem po trawie
Kanał Elbląski to jedyny taki kanał na świecie. Tylko tu popłyniesz statkiem po trawie! To zabytek techniki i pomnik historii. Kanał Elbląski to jeden z siedmiu cudów Polski oraz najdłuższy szlak żeglowy w Polsce, który zachwyca niezwykłym rozwiązaniem technicznym – pochylniami, po których statki i kajaki pokonują różnice poziomów, dzięki temu płyniesz po…trawie!
Kanał łączy ze sobą jezioro Druzno z rzeką Drwęcą oraz z jeziorem Jeziorak, otwierając drogę wodną Mazurom Zachodnim na Zalew Wiślany i Morze Bałtyckie. Można się po nim przemieszczać na różne sposoby: wybrać rejs statkiem u jednego z wielu przewoźników, wypożyczyć kajak lub skorzystać z czarteru jachtu i samodzielnie odkrywać uroki kanału.
Różnica poziomów
Długość z odgałęzieniami
Ukończenie budowy
Polecani przewoźnicy
O Kanale
ELBLĄSKIM.
Historia powstania kanału
Kanał Elbląski powstał w latach 1844-1860 z inicjatywy budowniczego George’a Jacoba Steenke, który przyjął zlecenie Fryderyka Wilhelma IV, pragnącego połączyć szlakiem żeglownym Prusy Wschodnie z Bałtykiem. Przeszkodę stanowiła 99-metrowa różnica poziomu wód na odcinku 10 km między jeziorami Druzno i Piniewo.
Zamiast budować 32 śluzy komorowe, które byłyby wąskim gardłem szlaku wodnego, George’a Jacoba Steenke zaprojektował pięć pochylni: Buczyniec, Kąty, Oleśnica, Jelenie i Całuny.
Pochylnie to zespoły urządzeń hydrotechnicznych i mechanicznych, które służą do przeciągania jednostek pływających ze stanowiska dolnego na stanowisko górne oraz odwrotnie. Na każdej pochylni poruszają się wózki na torowiskach, które są napędzane przez koło wodne lub turbinę.
Żeby dowiedzieć się więcej o historii i technice budowy Kanału koniecznie trzeba odwiedzić: Izba Historii Kanału Elbląskiego w Buczyńcu (ihke.pl)
Piękno Mazur Zachodnich
System Kanału Elbląskiego to nie tylko droga wodna między Ostródą a Elblągiem, ale także odnogi kanału prowadzące do Iławy czy do Starych Jabłonek.
Płynąc Kanałem Elbląskim można podziwiać piękno Mazur Zachodnich z unikalnej perspektywy. Wybierając kajak, kanu czy łódkę niespiesznie odpoczywać nad jeziorami: Szeląg Mały, Szeląg Wielki, Drwęckie, Ilińskie, Ruda Woda i Jeziorak.
Na trasie kanału można spotkać wiele gatunków roślin i zwierząt, które tworzą unikalną florę i faunę tego regionu. Bez trudu na trasie Kanału można zobaczyć rybitwy białowąse, zauszniki, zielonki, kropiatki, czaple, żurawie czy polujące bieliki i błotniaki stawowe.
To idealne miejsce na podróże z dziećmi i aktywny wypoczynek na łonie natury. Zapraszamy na Kanał Elbląski – statkiem po trawie!
Ciekawostki
Na przestrzeni dekad kanał nosił kilkanaście różnych nazw w tym Elbing-Oberländischer Kanal, Kanał Elblągsko-Oberlandski, Oberländischer Kanal, pol. Kanał Oberlandzki. Obecnie uznaje się, że Kanał Elbląski to odcinek między jeziorem Druzno a jeziorem Drwęckim. Odcinek od Miłomłyna, prowadzący przez Jezioro Karnickie i Dauby, a ostatecznie do Jezioraka, nazywa się Kanałem Iławskim. Z kolei odcinek od Ostródy do Jeziora Szeląg Wielki i Szeląg Mały nazywa się Kanałem Ostródzkim.
Całkowita długość kanału wraz z jego odgałęzieniami wynosi ponad 150 kilometrów. Kanał łączy jezioro Druzno z rzeką Drwęcą oraz z Jeziorakiem. Do jego budowy wykorzystano jeziora leżąca na różnych wysokościach między Zalewem Wiślanym a Ostródą.
Już w drugiej połowie XIX kanał miał wielkie znaczenie gospodarcze dla tego regionu. Dzięki niemu przewożono drewno i płody rolne, a także artykuły przemysłowe. Rozwój transportu kolejowego sprawił, że już w latach trzydziestych XX wieku kanał był wykorzystywany tylko przez turystów.
W 1912 roku kanał przepłynęła pierwsza grupa turystyczna na pokładzie statku „Róża Morska”. W kolejnych latach furorę robił kolejne jednostki wycieczkowe, a rejsy pasażerskie po kanale stanowiły wielką atrakcję w regionie. I tak jest do dziś.
Mapa Kanału Elbląskiego